Identitetsbedrageri via sociale medier
Sociale medier er uundværlige i dag. Især under Corona-krisen har vi mere og mere onlinekontakt med hinanden. Selv om de fleste mennesker anser de sociale medier for at være et sikkert og troværdigt miljø, er der stadig mange farer. Identitetsbedrageri er en af de farer, der bliver mere og mere almindelige på de sociale medier.
Hvad er identitetsbedrageri via sociale medier?
Sociale medier er en samlet betegnelse for platforme som Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter. Efterhånden som den digitale verden bliver en stadig vigtigere del af vores samfund, bruger kriminelle i stigende grad de sociale medier til deres planer. Identitetsbedrageri via sociale medier kan finde sted på mange forskellige måder. En anden person, kendt eller ukendt, kan f.eks. oprette en konto på et socialt medie med dine oplysninger. En anden måde er, at du bliver venner eller endda indgår et onlineforhold med en person, der udgiver sig for at være en anden person. De kriminelle ønsker at vinde deres ofres tillid (familie/venner) for at opnå økonomisk vinding. Desuden kan oplysningerne bruges til at oprette abonnementer eller til stalkingformål.
Risikoen for at blive offer for identitetsbedrageri via sociale medier gælder dog ikke kun for dig som privatperson. Virksomhederne står også jævnligt over for dette problem. Organisationer har ofte en Facebook- eller LinkedIn-side til interne og eksterne markedsføringsformål. Disse data kan også kopieres og misbruges af kriminelle.
Konsekvenser
Hvis du er blevet offer for iIdentitetsbedrageri via sociale medier, kan det have forskellige konsekvenser. Det kan f.eks. føre til skade på dit image. Tænk på meddelelser med falske oplysninger, der spredes under dit virksomhedsnavn.
Det er også muligt, at den falske konto, der er oprettet med dine billeder eller virksomhedslogoer, vil forårsage økonomisk skade på dig, din virksomhed, dine forretningspartnere, din familie eller dine venner. De kriminelle kan f.eks. afpresse dig ved at true med at lægge falske seksuelt eksplicitte billeder af dig på den falske konto, eller de kan kommentere under din virksomheds navn på hjemmesider eller i artikler, der skader din virksomheds image.
Sådan forhindrer du
For at mindske risikoen for identitetstyveri er det tilrådeligt at beskytte dine konti på de sociale medier ordentligt. Sørg for, at dine billeder og andre oplysninger om dig kun er synlige for personer, du kender. Hvem der kan se billederne på din konto, kan ofte ændres via indstillingerne for beskyttelse af personlige oplysninger og sikkerhed. Det er også muligt at uploade billeder af dig selv eller dit firmalogo til Google Images. På den måde kan du finde ud af, om dine billeder eller dit firmalogo vises andre steder på internettet end på din egen sociale mediekonto. Endelig er det tilrådeligt at google dig selv eller din virksomhed ved at indtaste dit virksomhedsnavn i søgefeltet. På denne måde kan du opdage dine falske konti.
Sådan løser du
Har du eller din organisation været offer for identitetsbedrageri via sociale medier? Hvis det er tilfældet, bør du helt sikkert anmelde det og tage skærmbilleder af den falske konto for at dokumentere anmeldelsen. Når du har taget skærmbillederne, er det også tilrådeligt at indgive en rapport på den sociale medieplatform, hvor du har opdaget svindlen. I de fleste tilfælde vil kontoen derefter hurtigt blive slettet.
DataExperts OSINT-specialister hjælper dig desuden gerne med at efterforske identitetssvindel via sociale medier. Du kan proaktivt søge efter falske konti med OSINT-værktøjer.
Hvis du vil have hjælp til at opdage identitetsbedrageri, skal du sørge for at kontakte os.