Google Avanceret søgning, regions- og realtidssøgning (Del 3 blogserie Google ændrer i juli 2024)
I tredje del af vores serie om de ændringer, som Google har indført i juli 2024, vil vi bruge Google Avanceret søgning. Det er faktisk en skam, at den har Advanced i navnet, for det er faktisk bare en simpel måde at bruge de avancerede operatorer til at søge endnu mere omfattende med hjælp fra Google. Du kan også bruge operatorerne fra denne avancerede skærm direkte, Google konverterer de valgte operatorer i den avancerede skærm til den normale søgeskærm. Hvis du bruger den avancerede skærm ofte nok og derefter ser nøje på denne konvertering, vil du med tiden lære de vigtigste operatorer udenad og måske anvende dem direkte.
Bemærk venligst, at Google Advanced i "søg alt" adskiller sig fra Google Advanced i "søg billeder". Hver underkategori har sine egne avancerede muligheder. I denne serie vender vi tilbage til dette i en næste blog.
Mere dokumentation vedrørende Google Advanced Search Operators kan findes her.
DataExpert Senior Trainer Frank Kolenbrander har optaget en video for at vise dig på skærmen, hvad han beskriver i denne artikel.
Vi leder efter det gyldne tip!
Hvis du, mens du læser denne artikel, tænker "det har jeg en løsning på i Google-søgemaskinen på nettet", så lad os det vide og sende en e-mail til marketing@dataexpert.nl. De første 10 personer, der e-mailer en løsning eller et tip, vil modtage en flot DataExpert-godbit tilsendt. Vi vil selvfølgelig nævne de gyldne tips i en efterfølgende blog.
Søg område/region
Google forsøger at tilpasse sine resultater til dig. For eksemplets skyld skriver vi dette, som om du er fra Holland. Hvis du er baseret i Holland, får du resultater fra Holland. Men hvordan gør de det, og kan du påvirke det?
Tidligere, da det stadig var ret simpelt, valgte du blot google.nl, google.es eller google.com for at angive, at du var mere interesseret i Holland, Spanien eller USA. Det blev opgivet, og Google tog over fra dig. Baseret på dine indstillinger sendte Google dig automatisk til google.nl, google.es eller google.com. Du havde så stadig muligheden "Ingen landsomdirigering" for at sende Google. Først nederst på Google-skærmen, senere direkte via URL'en. Hvis du skrev google.com/ncr, blev du på google.com og fik andre resultater, selvom du selv var i Holland. Desværre kan du ikke længere bruge /ncr, eller i det mindste er det ikke længere nyttigt. Google ser nu på dine indstillinger og den IP-adresse, du bruger. Du har måske bemærket, at når du er i Spanien med din hollandsk indstillede smartphone, får du mange flere resultater fra Spanien.
Det vil vi gøre noget ved, og du har en række muligheder for dette.
- Brug en anden søgemaskine. Det er der ikke noget galt med, men denne serie handler om Google og i første afsnit forklarede vi hvorfor.
- Brug en IP-adresse, der kommer fra Holland. Du kan bruge en anonym proxy eller endnu bedre en VPN til dette. En VPN er faktisk ikke meget mere end proxyen men udvidet med et lag af kryptering, en såkaldt tunnel, så ingen kan se dig på vejen. Med både den anonyme proxy og VPN er der naturligvis stadig mulighed for, at udbyderen af disse tjenester kan se dig. Det vil vi lade være ude af overvejelse indtil videre.
- Angiv i Google, at du ønsker resultater på et bestemt sprog og/eller fra et bestemt område. Du kan finde dette i Google Advanced Search. Du kan nå den avancerede skærm på forskellige måder:
I URL'en bag google.nl, google.es eller for eksempel google.com skal du blot skrive /advanced_search og trykke på Enter.
Du kan nå den avancerede skærm via den normale søgeskærm. Sørg for, at du har udført en søgning først. Efter dette vil du se knappen Værktøjer, og når du klikker på den, åbnes værktøjslinjen. Bemærk venligst, at denne værktøjslinje afhænger af din søgekategori, men også af den valgte Google-søgemaskine. Google.nl har en anden værktøjslinje end google.es. I google.nl vil du straks se valget for Ethvert land og ethvert sprog i værktøjslinjen. Men det betyder ikke, at du faktisk kan vælge et andet land eller sprog der. Beklager, vi fandt det heller ikke op. Gå til Avanceret søgning, og vælg det ønskede sprog og/eller den ønskede region under "Forbedring derefter dine søgeresultater ved...". Hvis det stadig ikke virker, er en gemt cookie eller det faktum, at du er logget ind, sandsynligvis årsagen. Prøv derefter at åbne en fane i inkognitotilstand (ctrl-shift-i til Chrome, ctrl-shift-p til Firefox)
Selvfølgelig er der flere måder at begrænse dit område på. I del 2 af Google blog-serien brugte vi site: operator. Dette giver dig mulighed for at bruge site:*.es til at begrænse din søgning til spanske topdomæner. Du accepterer dog, at et spansk websted, der bruger et .com-topdomæne, ikke vil blive inkluderet i din søgning. -
Brug operatoren inurl: eller allinurl: operatoren. Med allinurl: du kan angive flere ord, der er i url'en. Desværre er url-operatørerne i sig selv ikke særlig nyttige til at begrænse dig til en bestemt region. For eksempel, hvis du angiver inurl:es, vil du bemærke, at dette ikke rigtig hjælper. Prøv forskellen mellem følgende søgeforespørgsler:
italiensk restaurant barcelona site:es
allinurl: italiensk restaurant barcelona site:esDet ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet, det er et spørgsmål om at prøve det af gang på gang
.
Søgning i realtid
I Google giver værktøjerne dig mulighed for at foretage et valg baseret på en periode. Du kan vælge mellem den seneste time, 24 timer, uge, måned, år eller en tilpasset periode. Med sidstnævnte mulighed kan du kun vælge hele dage og ikke timer. Selvfølgelig er dette en god mulighed, og du kan endda søge i realtid. Men hvad hvis en time er for kort og 24 timer for lang? Tænk på opfordringer til vold ved demonstrationer eller fodboldkampe. For at opnå dette kan du justere Google URL, dette er også kendt som URL manipulation.
Antag, at du søger efter ordene protest og malieveld. Din URL vil derefter ligne følgende:
https://www.google.nl/search?q=protest+malieveld&sca_esv=b40722f7c2733765&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIzeiVxerWKdv3xYBEeJJyBf0KU6Q%3A1718049175948&source=hp&ei=l1lnZt--Nt61i-gPyfuAoAY&iflsig=AL9hbdgAAAAAZmdnp0wWV_yKwY__1K2Jp84DYwYXVHxu&ved=0ahUKEwif5tf259GGAxXe2gIHHck9AGQQ4dUDCBg&uact=5&oq=protest+malieveld&gs_lp=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&sclient=gws-wiz
Lad os dissekere denne url. Det starter med:
https://www.google.nl//search?q=protest+malieveld
Efter q i forespørgslen ser du de to søgeord, vi brugte.
Derefter ser du Google-parametrene. Hver parameter starter med &.
De fleste parametre tilføjes automatisk af Google, og ikke alle argumenter er dokumenterede. Nogle parametre tilføjes af Google, når du bruger filtre eller værktøjerne. I eksemplet ovenfor er argumenterne adskilt og fremhævet med kursiv og understregning. Jeg kan desværre ikke nævne dem alle.
Derefter brugte vi værktøjet "Periodesøgning" til at filtrere søgespørgsmålet efter resultater fra den sidste time. Dette resulterer i følgende url:
https://www.google.nl/search?q=protest+malieveld&sca_esv=b40722f7c2733765&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIyvvovCnTWotNdviwD8fx6wMLBeQ:1718049181594&source=lnt&tbs=qdr:h&sa=X&ved=2ahUKEwjavbP559GGAxUK7AIHHe1BBYQQpwV6BAgFEBg&biw=1163&bih=508&dpr=1.65
I url'en søger du efter parameteren &tbs-qdr:h, og det er denne parameter, du vil ændre.
H står for time, d står for dag, w står for uge, M står for måned.
I dette eksempel ser du h for time, og vi tilføjer 4 efter det, så &tbs-qdr:h4
Når du har trykket på Enter, vil du se, at du har filtreret på de sidste 4 timer. Hvis du ved et uheld sætter 4'eren foran h, vil du se alle resultater, og der vil ikke være noget filter. Ønsker du at søge de sidste 2 uger, f.eks. brug &tbs-qdr:w2
Du kan endda søge på få minutter; m er allerede i brug for måned, men du kan bruge det næste bogstav i alfabetet - bogstavet n - du vil se, at du får resultater på få minutter. Selv sekunder er muligt, men om det er nyttigt, vil jeg lade være op til dig.
Når du bruger et filter ofte, anbefales det at oprette en favorit til det, for eksempel url:
https://www.google.nl/search?q=zoekvraag&tbs=qdr:h4
Du vil bemærke, at de andre parametre er blevet udeladt, det er ikke noget problem. Når du starter denne url, vil du søge efter ordet zoekvraag med filter de sidste 4 timer. Du behøver kun at ændre owrd zoekvraag.
En webstedssøgning i Chrome er endnu nemmere, så kan du udføre denne url direkte med det ønskede søgespørgsmål
.
Google sorterer på dato:
Vi har lige set, at vi kan oprette et filter efter dato og klokkeslæt, men Google fjernede sorteringen efter dato og klokkeslæt for lang tid siden, da de viste "alle søgeresultater". I logaritmen har dato og klokkeslæt en vigtig indflydelse, men er ikke længere en afgørende faktor. Der er dog stadig nogle muligheder. Går du til "Nyheder" og derefter vælger Værktøjer, vil du se, at resultaterne er vist efter Relevans, men at du kan vælge at sortere efter dato. Når du studerer URL'en, vil du opdage, at Google bruger parameteren &tbs=sbd:1 til dette. Desværre er det endnu ikke lykkedes at sortere Alle resultater efter dato ved hjælp af URL-manipulation.
Der er en anden mulighed for at sortere "alle" resultater efter dato. Til dette kan du bruge en søgemaskine i Google, Customized Search Engine (CSE). Det forklarer vi gerne for dig i vores OSINT-Advanced-uddannelse.
I vores næste blog vil vi begynde at arbejde med at søge i fora. Til dette vil vi ikke kun bruge operatørerne intitle: og inurl: men vi vil også bruge en gammel Google-mulighed Forums. Dette kan desværre ikke længere findes i Googles værktøjer og/eller filtre, men det er stadig tilgængeligt ved hjælp af url-manipulation. Vi vil derfor holde vores løfte om at tage endnu et godt kig på Google Cache Text-versionen.
Hold øje med det næste nyhedsbrev for del 4 af denne Google-blogserie.
Har dette emne vakt din interesse, og har du lyst til at følge uddannelse for at videreudvikle dine kompetencer inden for OSINT-forskning, så se hele vores OSINT-uddannelsestilbud her.